Please follow and like us:
Facebook0
Twitter

από την Αναστασία Δημητροπούλου

 

Για τον Μπέκετ, τα λάθη μας είναι η ζωή μας. Και καλώς ή κακώς, αυτή η ζωή διαμορφώνεται από μία και μοναδική στιγμή, τη στιγμή που συνειδητοποιούμε ποιοι είμαστε και τι σημαίνουμε για τους άλλους. Αυτούς που αγαπούμε. Αυτούς για τους οποίους, θα μπορούσαμε να κάνουμε πολλά, αν όχι τα πάντα. Ακριβώς την ίδια στιγμή, συνειδητοποιούμε πως ό,τι κι αν αλλάζει γύρω ή μέσα μας, όπως θα έλεγε κι ο Χατζιδάκις, η αμαρτία θα παραμένει πάντα βυζαντινή, κι ο έρωτας αρχαίος. Άλλωστε, και ποιος δεν έχει αμαρτήσει; Ποιανού, άραγε, το νευρικό του σύστημα δεν έχει αναμετρηθεί με ένα μεγάλο πάθος; Ποιος, σ’ αυτόν τον κόσμο δεν έχει, με άλλα λόγια, ερωτευτεί τον λάθος άνθρωπο την λάθος στιγμή; Ποιος, τελικά, βγήκε αλώβητος από τις συμπληγάδες της καρδιάς και δεν παραδέχτηκε πως τα πάθη μας δεν είναι παρά μάχες που άλλοτε μας καθιερώνουν, και άλλοτε μας καταστρέφουν; Και ποιος ήταν που είπε πως οι γυναίκες, ειδικά, ποτέ τους δεν είναι τόσο δυνατές, όσο μετά από μιαν ήττα;

 

Ο Αλέξανδρος Δουμάς, ο πρεσβύτερος, ήταν που το είπε. Και δίκιο είχε, καθώς η ιστορία έχει δείξει πως πίσω από κάθε γυναίκα που πέτυχε στη ζωή, βρίσκεται ο μοιραίος εκείνος άνδρας, συνήθως, που την παράτησε με το χειρότερο και πλέον αναξιοπρεπή τρόπο. Κι είναι ο ίδιος εκείνος άνδρας που της έμαθε, έστω κι άθελά του, να κρατά σε όλες τις μετέπειτα υποθέσεις της, το μαχαίρι και το πεπόνι. Στο νέο βιβλίο της Άριας Σωκράτους, «Το τίμημα της αμαρτίας», που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Έξη, τα πράγματα είναι απλά, και … γυναικοκρατούμενα. Η Ευγενία είναι ένα κορίτσι που μοιάζει να το έχει ζωγραφίσει ο Θεός με τα ίδια Του τα χέρια και ένα από εκείνα τα κορίτσια που έχουν μέλλον, κι απαγορεύεται να μπλέξουν με έναν άνδρα που έχει παρελθόν. Η Ευγενία σπουδάζει Νομική, όμως σαν θα τη βρει ο έρωτας στο φτερό, οι νόμοι θα γίνουν παράνομοι, κι η λογική θα τα βάλει ανοιχτά με την καρδιά. Όταν η μοίρα θα θελήσει να αποκαταστήσει πλήρως τις ισορροπίες, η Ευγενία θα κληθεί να αλλάξει ζωή. Και να αντιληφθεί στα είκοσί της χρόνια πως η μεγαλύτερη δύναμη του κόσμου είναι η ομορφιά, η χάρη κι η νιότη της γυναίκας, και πως παντού, όπου υπάρχει μια τέτοια γυναίκα, η αντιπαλότητα και οι «τρικλοποδιές» είναι φανερές.

 

Στο κομβικό τούτο σημείο είναι που συναντά την Μαρλέν και τον Μάικ. Εκείνη, είναι μια πανέξυπνη γυναίκα που κάποτε είχε τα πάντα, και ένα παραστράτημα ήταν αρκετό για να τα χάσει. Η Μαρλέν κάποτε πιάστηκε στα δίχτυα του έρωτα σαν ψαράκι, κι όταν η ζωή της έδωσε το πιο ηχηρό χαστούκι, αποφάσισε να βγει και να διεκδικήσει όσα της άξιζαν, ενώ κατάλαβε πολύ νωρίς πως ακόμα κι αν δε μπορείς να γυρίσεις πίσω το ρολόι, μπορείς να το κουρδίσεις ξανά. Η Μαρλέν που χωρίς να το ξέρει, κινεί τα νήματα αυτής της συναρπαστικής διπλής ιστορίας, είναι μια γυναίκα, της οποίας όλο το ταλέντο αναπτύχθηκε μες στην απομόνωση, και ο χαρακτήρας σφυριλατήθηκε μες στις τρικυμίες της ζωής. Είναι κάποια που αποδεικνύει διαρκώς ότι η γυναίκα είναι τελικά ένα τριαντάφυλλο: όταν τα ροδοπέταλά της πέσουν, τα αγκάθια της μένουν πάντα εκεί για να την προστατεύουν. Είναι κάποια που ξέρει να συγχωρεί τα πάντα, εκτός του να μην την αποδέχονται, κι αυτή που θα πείσει πολύ εύκολα τον αναγνώστη πως ένα θηλυκό στο χώρο των επιχειρήσεων πρέπει να φέρεται σαν κυρία, να αποφασίζει σαν αρσενικό και να δουλεύει σαν σκυλί. Είναι εκείνη που υπερασπίζεται τη μυθοπλαστική υπόστασή της ως ένα πλάσμα που έχει τον τελευταίο λόγο σε όλα.

 

Από την άλλη, ο συνεργάτης της, ο Μάικ είναι αυτός, του οποίου η ύπαρξη πάντα διατυμπανίζει πως από ένα κακό, μπορεί να προκύψει ένα μεγάλο καλό, πως την ευτυχία πρέπει όχι μόνο να την κατέχεις αλλά και να τη μοιράζεσαι, και πως κάθε άνθρωπος με τα μυστικά που κουβαλάει, είναι ένας μικρόκοσμος. Ο Μάικ είναι ο ίδιος άνδρας που θα στηρίξει την Ευγενία και τη Μαρλέν, κι εκείνος που θα τους θυμίζει πως στα σημαντικά ζητήματα δεν πρέπει να είμαστε μόνοι, αλλά μονάχα μ’ αυτούς που μας νοιάζονται αληθινά.

 

Καθώς η Άρια Σωκράτους υφαίνει την πλοκή με συνεχείς ανατροπές, εναλλαγές συναισθηματικού χαρακτήρα, και μιαν ακούραστη πίστη στον άνθρωπο και τις αντοχές της καρδιάς του, το μυθιστόρημά της κυλά όπως το νερό στ’ αυλάκι. Τα πάντα έχουν λόγο ύπαρξης, δράσης κι αντίδρασης, και όλα τελικά έχουν γραφτεί για να συμφωνήσει ο αναγνώστης πως η συνείδηση ενίοτε γίνεται τύραννος, πως όλα φτάνουν στην ώρα τους γι’ αυτούς που ξέρουν να περιμένουν, πως όταν σού ζητούν συγχώρεση, εσύ αυτόματα αλλάζεις το μέλλον κι όχι το παρελθόν, κι ότι όπως θα έλεγε κι ο Καμύ, ελεύθερος είναι κανείς όταν μπορεί να ζει δίχως να λέει ψέματα. Το Τίμημα της Αμαρτίας είναι ένα βιβλίο, όπου ο χρόνος πετά χωρίς καν να το καταλάβεις. Και πραγματεύεται μια ιστορία από εκείνες που θα σε πείσουν πως επιβάλλεται να δίνονται δεύτερες ευκαιρίες στους ανθρώπους, μα και τρίτες καμιά φορά, πως επιτυχία είναι να πέφτεις τις νύχτες για ύπνο με την ψυχή σου ανάλαφρη και γαλήνια, και πως το πεπρωμένο θα μπει από το παράθυρο, αν τού έχεις κλειστή την πόρτα.

Please follow and like us:
Please follow and like us:
Facebook0
Twitter

Comments

comments